Κυριακή 29 Ιουνίου 2014

Ιστορίες ...βασιλοτροφίας...

Το πιο σημαντικό κεφάλαιο σε ένα μελισσοκομείο είναι οι βασίλισσες του.
Το Α και το Ω. 


(ιστορική φωτό της πρώτης μου...βασίλισσας)

Με πιο τρόπο όμως είναι καλύτερα να φτιάξει κανείς τις βασίλισσες του ?

Το Μάρτιο του 2011(εντελώς άσχετη έως τότε με μελισσοκομία, μόνο ότι είχα διαβάσει στα βιβλία) αγόρασα την πρώτη και μοναδική μου κυψέλη, το Μάιο μου χάρισαν ακόμα δυο πενταράκια και τον Σεπτέμβριο του 2011 έβγαλα την πρώτη "δική" μου βασίλισσα!

" Έβγαλα" τρόπος του λέγειν...

Ο ντόπιος μελισσοκόμος που μου έδειξε τα πρώτα μελισσοκομικά μου βήματα, ήρθε και έβαλε την βασίλισσα μου μέσα σε μια άλλη κυψέλη (την μετέφερα 5 χιλ.) μαζί με  πληθυσμό, μέλι και γύρη, αφήνοντας ορφανή την αρχική κυψέλη με φρέσκο γόνο για να κάνει νέα ...διάδοχο.

Τίναξε επιπλέον παραμάνες, μου έδωσε οδηγίες για τάισμα και την εντολή να πάω την πέμπτη μέρα από το ορφάνεμα, να καταστρέψω όσα  βασιλικά κελιά  βρω σφραγισμένα ώστε  να μείνουν μόνο αυτά που  ήταν  ανοικτά, άρα θα ήταν φτιαγμένα από αυγό μικρότερο των τριών ημερών για να έχουμε καλό τάισμα συνέχεια με βασιλικό πολτό και αυτό ήταν!
Θα είχα νέα καλή βασίλισσα.


Την δέκατη μέρα χωρίσαμε στα δύο την ορφανή κυψέλη κρατώντας τα καλύτερα βασιλικά κελιά, πήρα την μία πάλι πέντε χιλ. μακρυά για γονιμοποίηση και τελικά όλη αυτή η ιστορία αναλυτικά όπως την διαβάσατε μου έδωσε την πρώτη και μοναδική "δική" μου βασίλισσα.
(η δεύτερη παραφυάδα δεν τα κατάφερε...κάπου έπεσε ηρωικά.)

Αυτή ήταν και η πρώτη μου πρακτική  επαφή με το πως γίνεται μια βασίλισσα..

Αρχίζω το 2012 με...σχεδόν 4 κυψέλες.

Στρατηγικά μεγάλα σχέδια για το πως θα κάνω μόνη μου το ίδιο σε δυο από τις κυψέλες μου, για να αυξήσω τον αριθμό των βασιλισσών μου.

Αρχή  Άνοιξης 2012 και πάνω που πάω να το εφαρμόσω, (έλειψα για ένα μικρό διάστημα) πάω και βρίσκω σμηνουργίες...

 Αντίο παλιά βασίλισσα, αντίο σχέδια, πήρα όμως κάποια σφραγισμένα βασιλικά κελιά και έφτιαξα μερικές ωραίες νέες παραφυάδες.



Ωραία είπα, έχουμε ένα κακό και ένα καλό, έφτιαξα  νέες βασίλισσες χωρίς πολύ κόπο, δεν πειράζει που έχασα πληθυσμό.

Με τα λίγα και με τα πολλά το 2012 έκλεισε με 8 κυψέλες.

Σιγά-σιγά να μαθαίνω σίγουρα και σταθερά.

Αρχή  του 2013 ακόμα πιο σοβαρά σχέδια επέκτασης στο χώρο των βασιλισσών...

Επιχείρηση με κωδικό : "έτοιμες  βασίλισσες" από βασιλοτρόφο!

Σκέφτηκα λίγο...πονηρά, να πάρω 10 αγοραστές από βασιλοτρόφο για να κρατήσω "ράτσα" και να κάνω το Μάιο του 2013 σεμινάριο στη Γεωπονική στην Αθήνα για βασιλοτροφία, ώστε αμέσως μετά να κάνω "σοβαρή" αναπαραγωγή μόνη μου από τις βασίλισσες που θα αγόραζα...

Μικρή ...άχρηστη πληροφορία, οι παραφυάδες που είχα φτιάξει από τα βασιλοκέλια  σμηνουργίας, πήραν και αυτές το δρόμο που είχαν πάρει οι μαμάδες τους...για άλλη γη για άλλα μέρη.
Κληρονόμησαν την τάση σμηνουργίας!

Ακόμα πιο σοβαρά σχέδια από την πλευρά μου όμως να πατάξω το φαινόμενο και να βγάλω καλές βασίλισσες εμβολιασμού με επιστημονικό πλέον τρόπο και με την βούλα του πανεπιστημίου πια, χωρίς τάσεις φευγιού που θα ήταν επιπλέον από καλό τζάκι.

Όταν όμως κάνουμε σχέδια ο θεός ...γελάει.

Την εποχή που είχα προγραμματίσει τη βασιλοτροφία, έκτακτα οικογενειακά γεγονότα με ανάγκασαν να κάνω ....τίποτα.
Επιπλέον, στην τελευταία μεταφορά σε περιοχή που είχα τα μελίσσια μου πρέπει να κόλλησαν... διάφορα και άρχισα να χάνω πληθυσμό.

Πάλι πίσω στα σχέδια, θεραπείες με θυμόλη και άλλα καθαρά για ξεχειμώνιασμα το 2013 και το μεγάλο σχέδιο σοβαρής βασιλοτροφίας θα το έκανα  πια το 2014!

Την φετινή Άνοιξη δεν υπάρχει τρόπος βασιλοτροφίας που να μην έβγαλα βασίλισσα!

Πρώτα ξεκίνησα με εμβολιασμό με το χέρι...αφού αυτό διδάχτηκα για το σωστό και ελεγχόμενο τρόπο.



Άλλο όμως να πάρεις κάποια σκουληκάκια σαν δείγμα της τεχνικής στο σεμινάριο και άλλο στην πράξη.
Η συμβουλή βέβαια ήταν ότι θέλει χρόνο και εξάσκηση, θα το καταφέρετε να πιάνετε το σκουληκάκι σωστά...με τον καιρό.
   
Στην πράξη   πρέπει να ακρωτηρίασα δεκάδες μελλοντικές βασίλισσες προσπαθώντας να εμβολιάσω με το χέρι...

Τα ποσοστά μου ήταν απογοητευτικά.


( τελικά όμως πήρα και από τον εμβολιασμό με το χέρι ...μερικά σφραγισμένα κελιά) 

Εκεί που έκανα σχέδια για τις 15 βασίλισσες που θα  έβγαζα με τη πρώτη βασιλοτροφία για να δουλέψω, λέει, και δεύτερη βασίλισσα, για να πάω πιο γρήγορα...σφράγισαν όσα κελιά ήθελαν αυτές, όχι όσα ήθελα εγώ!

Ωραία δεν το βάζω κάτω!

Δεν έχω χρόνο να περιμένω να εξελιχτώ στον εμβολιασμό με το χέρι, θα κάνω τύπου ζέντερ για να μην χρειάζεται να εμβολιάζω με το χέρι.



Παραγγελία, κούριερ, νέος κύκλος βασιλοτροφίας.

(Ώσπου να παραλάβω την συσκευή, κάθε μέρα έκανα και μια βέργα εμβολιασμό με το χέρι, δεν μπορεί, κάτι θα έπιανε...)

Επίσης για σίγουρα, ορφάνεψα και μια κυψέλη με τον καλό απλό τρόπο που είχα δει την πρώτη φορά, για να  εμβολιάσω με τα επιπλέον φυσικά κελιά που θα δημιουργούσε, άλλες παραφυάδες.



(ακόμα και κάποιο καλό σφραγισμένο κελί που βρήκα πάνω από το βασιλικό διάφραγμα που είχα βάλει για να εμποδίσω σμηνουργία, το πήρα για να κάνω παραφυάδα...) 

Όταν παρέλαβα την συσκευή, είχα επιλέξει που θα την βάλω για να "πιάσει", πια βασίλισσα θα κλείσω μέσα, πιο θα γίνει έναρξης και... όλα όσα άκουσα στο σεμινάριο και είχα διαβάσει στα βιβλία, τα είχα "γράψει" στο κεφάλι μου.

Πίστευα ότι πλέον θα ήταν απλούστατο...
αμ, δε!

Σίγουρα είχα καλύτερα ποσοστά αποδοχής από ότι είχα με το χέρι, αλλά είχα εκπλήξεις με το χρόνο που έβγαιναν οι βασίλισσες από τα κελιά.

Εκτός και αν είχα κάνει τόσο τραγικό λάθος στις σημειώσεις που κρατάω...
Πήγα να εμβολιάσω σφραγισμένα κελιά και είχα ...γεννητούρια.



(δεν είχα βάλει αποστάτες γιατί είχαν χτίσει γλώσσες με κερί γύρο-γύρο)



Πήρα όμως και από εκεί κάποια γερά κελιά, αλλά με την έκπληξη στο χρόνο γέννησης  δεν έχω βγάλει ακόμα άκρη, γιατί γράφω κάθε φορά τι κάνω όταν γυρίζω σπίτι και στα νούμερα δεν μου βγαίνει... 

Επίσης είχα προβλήματα με την αποδοχή  του εμβολιασμένου κελιού όταν το έβαζα  στην παραφυάδα.

Το σεμινάριο λέει, κόβω παραφυάδα με σφραγισμένους γόνους την προηγούμενη που θα εμβολιάσω και καταστρέφω τα τυχόν δικά τους που θα έχουν δημιουργήσει,λίγο πριν εμβολιάσω με τα τεχνητά...

Σε μερικές δούλεψε και τα αποδέχτηκαν, σε άλλες ήθελαν σώνει και καλά  να κάνουν πάλι τα δικά τους και τα έκοβαν...

Το σίγουρο είναι ότι κατάφερα και έβγαλα όσες βασίλισσες  είχα αρχικά  σχεδιάσει ότι ήθελα.(παρόλο που είχα και ατυχίες στην γονιμοποίηση μετά)

Όχι απαραίτητα όμως και με τον ...τρόπο που είχα σχεδιάσει.

(διατριβή διδακτορικού στη βασιλοτροφία κόντεψα να κάνω με τόσες διαφορετικές προσπάθειες)

  Μερικές βασίλισσες που γεννήθηκαν, μοιάζουν να είναι πολύ καλές, άλλες είναι λιγότερο επιτυχημένες...

Το σίγουρο είναι ότι είναι βγαλμένες όλες από τα χεράκια μου και είμαι πολύ περήφανη για αυτό!


(έτοιμη να βαφτεί με πρασινάκι το χρώμα του 2014)

Έχω εντοπίσει τα "αδύνατα" σημεία που πρέπει να δώσω περισσότερη προσοχή την επόμενη φορά ώστε να μην έχω εκπλήξεις και αστάθμητους παράγοντες. 

Με ρωτούσαν, τι κάνεις αυτή την εποχή στα μελίσσια σου ;

- φτιάχνω βασίλισσες απαντούσα... 
- πόσες ;
- δεν ξέρω πόσες, αλλά βασίλισσες θα ΒΓΑΛΩ!

Τα επόμενα χρόνια φαντάζομαι θα καταφέρω να έχω πιο σταθερά και ελεγχόμενα αποτελέσματα, μαθαίνοντας από τα λάθη μου και προσέχοντας τις μικρές λεπτομέρειες που κάνουν την ουσιαστική διαφορά σε μια πραγματικά επιτυχημένη βασιλοτροφία.

Με διαφορετικό τρόπο θα δουλέψεις όταν έχεις 3 κυψέλες, με άλλο όταν έχεις 23 και με άλλο όταν έχεις ...333!

   Σίγουρα ο εμβολιασμός είναι ο πιο επιστημονικός τρόπος για να κάνεις βασίλισσες και θα επιδιώξω να κάνω με αυτό τον τρόπο, αλλά στην ανάγκη... μπορεί να βολευτώ και με κάτι πιο πρακτικό, μέχρι  να βρω το σωστό τρόπο που κάνει για ...εμένα.


    





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου