Σάββατο 12 Νοεμβρίου 2016

Κατασκευή γεννήτριας 12V με δυναμό αυτοκινήτου

Σήμερα για θέμα έχουμε μια αυτοσχέδια κατασκευή που μπορεί να φανεί χρήσιμη σε αρκετές διαφορετικές περιπτώσεις.

 Μια  γεννήτρια 12V που φτιάχτηκε με ένα δυναμό αυτοκινήτου  και έναν απλό βενζινοκινητήρα 4T, χρησιμοποιείται  για να τροφοδοτεί το ελαιοραβδιστικό στη συλλογή ελαιοκάρπου, αλλά πιστεύω ότι μπορεί να τροφοδοτήσει και οποιοδήποτε άλλο μηχάνημα λειτουργεί με 12v. 



Έχει φτάσει αισίως τα έξι χρόνια λειτουργίας και ...αντέχει ακόμα.
Το  αγαπημένο άτομο που υλοποίησε τη κατασκευή πολύ πρόθυμα κατόπιν αιτήματος μου,  δεν βρίσκεται σήμερα εν ζωή, κάθε χρονιά όμως όταν έρχεται η ώρα του λιομαζώματος και   πιάνουμε τη γεννήτρια στα χέρια μας, "αγγίζουμε" πάλι το δικό του δημιουργικό "χέρι"...

Λιτή και απέριττη στη κατασκευή της η γεννήτρια, έχει τα άκρως απαραίτητα...αλλά είναι πλήρως λειτουργική.

- Βενζινοκινητήρα 
- Δυναμό 
- Τροχαλία
- Ρυθμιστή τάσης
- Βάση στήριξης
- Ρόδες
- Χειρολαβή



Δημιουργήθηκε με ότι παλιοσίδερα υπήρχαν στην αποθήκη...




βρέθηκε μια μεταλλική σχάρα και τροποποιήθηκε κατάλληλα ώστε να γίνει η βάση στήριξης της αυτοσχέδιας γεννήτριας.

Μια χοντρή μπετόβεργα αφού τροποποιήθηκε κατάλληλα στα άκρα, έγινε  άξονας για τις ρόδες...



τις οποίες βρήκα στο μοναστηράκι, αγοράζοντας τελικά ένα ολόκληρο μεταλλικό καροτσάκι μεταφοράς γιατί το κόστος για σκέτες ρόδες ήταν σχεδόν ισότιμο, την εποχή  που δεν δουλεύει η γεννήτρια, τοποθετώ τις ρόδες  πάλι στο καροτσάκι και έχουμε 2 σε 1 χρήσεις.


Τοποθετήθηκε ο κινητήρας, ένας "κινέζος" 6,5 hp που κάθε χρόνο λέμε ότι θα είναι η τελευταία του χρονιά που δουλεύει, αλλά κάθε χρόνο μας διαψεύδει και επιβιώνει ! 




Μετά τοποθετήθηκε το δυναμό και ο ρυθμιστής τάσης, αυτά πρέπει να συνδεθούν μεταξύ τους για να λειτουργήσει με ασφάλεια η γεννήτρια μας.
Αν δεν τα καταφέρνετε με τις συνδέσεις, μπορείτε να κάνετε τη τοποθέτηση των εξαρτημάτων πάνω στη μεταλλική βάση και ένας ηλεκτρολόγος θα σας κάνει πολύ εύκολα  τη σύνδεση των καλωδίων ...




Ο ρυθμιστής έχει ένα λαμπάκι που ανάβει όταν η γεννήτρια μας είναι έτοιμη να λειτουργήσει, αν είναι σβηστό, χρειάζεται να δώσουμε παραπάνω στροφές  (γκάζι) στον κινητήρα μας προκειμένου να ξεκινήσει.




Η σύνδεση του μηχανήματος που θέλουμε να τροφοδοτήσουμε γίνεται πάνω στους ακροδέκτες του ρυθμιστή τάσης.




Δίνουμε κίνηση στο δυναμό συνδέοντας τον με τον κινητήρα, με μια τροχαλία και έναν ιμάντα, φροντίζοντας όμως να είναι παράλληλα, για να μην έχουμε τριβές στον ιμάντα.



Φτιάχτηκε και ένας αυτοσχέδιος ρεγουλατόρος δυναμού με μια ντίζα και βίδες...








ώστε να γίνει η τελική ρύθμιση και τοποθέτηση του δυναμού πάνω στη βάση.

Μπήκε και μια χειρολαβή...από σωλήνα υδρεύσεως...



με λαβή ρύθμισης ώστε να μπορεί να περιστρέφεται για καλύτερη μεταφορά και αποθήκευση και ένα "ποδαράκι" μεταλλικό για τη στήριξη της βάσης. 







Τέλος, ένα μεταλλικό προστατευτικό γύρω από τον ιμάντα κίνησης προς αποφυγή ατυχημάτων...



Θα μπορούσε πιστεύω στο μέλλον να προστεθεί και ένας μετατροπέας τάσης από 12ν σε 220ν ώστε να είναι εφικτή η λειτουργία της γεννήτριας για ακόμα περισσότερες χρήσεις.

Τα υλικά που κοστίζουν περισσότερο για τη κατασκευή της γεννήτριας είναι ο κινητήρας και το δυναμό, αν όμως έχετε ένα κινητήρα διαθέσιμο από άλλη χρήση (π.χ.αντλία, μπετονιέρα) μπορείτε εύκολα να βρείτε ένα μεταχειρισμένο δυναμό στα ανταλλακτικά αυτοκινήτων και με λίγα σχετικά χρήματα να ολοκληρώσετε τη κατασκευή.


Κλείνοντας να προσθέσω και μια...άσχετη εικόνα, όση ώρα φωτογράφιζα τη γεννήτρια στο κήπο για τις ανάγκες της ανάρτησης, είχα εκλεκτή παρέα...





Το "γουνίτσα", υπάρχει και ο απλός γάτος "γούνης" αλλά αυτός λόγω φουντωτού τριχώματος πήρε το όνομα "γουνίτσας".

Μετά τα τόσα "μηχανολογικά", είπα να κλείσω το θέμα άσχετα, αλλά όμορφα... με ένα γάτο!  


14 σχόλια:

  1. Πολύ καλή και περιγραφική η ανάρτηση. Αναρωτιέμαι μόνο μήπως όλη η βαβούρα και τα υλικά αξίζουν περισσότερο από μία γεννήτρια του εμπορίου που πουλιέται σήμερα για €260. Μου χρειάζεται κι εμένα μια τέτοια κατασκευή γιατί μου έκλεψαν τη γεννήτρια που είχα, αλλά φοβάμαι ότι αν ξεκινήσω να την φτιάχνω θα στοιχίσει περισσότερο...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλημέρα, εξαρτάται από τι υλικά έχουμε ήδη διαθέσιμα στη κατοχή μας ή που μπορούμε να βρούμε χωρίς να τα αγοράσουμε στη "πραγματική"τιμή τους...
      Ένα δυναμό ίσως μπορούμε να το πάρουμε από ένα παλιό αυτοκίνητο ή μια μάντρα ανταλλακτικών μεταχειρισμένο.
      Το μοτέρ μπορεί να είναι από κάποιο άλλο μηχάνημα "δανεικό" που το δουλεύουμε εποχιακά όπως αντλία ή μπετονιέρα, οπότε αν είναι για χρήση ελαιοραβδιστικού θα κάνουμε τη "τοποθέτηση" μόνο για το χρόνο που το χρειαζόμαστε.
      Βέβαια αν δεν έχουμε κανένα υλικό, ίσως πράγματι να κοστίσει περισσότερο αγοράζοντας τα εξαρτήματα μεμονωμένα.
      Στη περίπτωσή μου, το κατασκεύασε ο αδελφός μου με παλιά ανακυκλώσιμα υλικά που τα περισσότερα ήδη υπήρχαν στη κατοχή μας...
      Αγοράστηκαν ελάχιστα εξαρτήματα.
      Οπότε αν πιάνουν τα χέρια σου και μπορείς να βρεις κάποια από τα υλικά χωρίς κόστος, αξίζει να το κάνεις, διαφορετικά συμφέρει να το αγοράσεις έτοιμο...

      Διαγραφή
  2. Φίλε μου πόλη καλο αλά μια φοτογραφια για την σύνδεσμο λόγια του δυναμού έχει μια φίσα τι κάνεις με αφτι

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα, συγνώμη για την αργοπορημένη απάντηση αλλά μόλις τώρα είδα την ερώτηση.
      Τη συνδεσμολογία στο δυναμό την έκανε ένας φίλος με οδηγίες ηλεκτρολόγου από το τηλέφωνο.
      Από ότι μπόρεσα να καταλάβω, ένωσε ένα καλώδιο της κεντρικής φύσας με βύσμα- καλώδιο που είναι σε αναμονή δίπλα από τον κεντρικό διακόπτη on-of του κινητήρα. Στη φωτογραφία φαίνεται ένα μπλε καλώδιο που πάει κάτω από τον κινητήρα, αυτό είναι.Τα υπόλοιπα μπαίνουν κανονικά, η φύσα του ρυθμιστή πάει στο δυναμό όπως φαίνεται σε κοντινή φωτό και υπάρχει επίσης ένα κόκκινο καλώδιο που συνδέεται επίσης πάνω στο δυναμό. Δυστυχώς δεν έκανα εγώ τη σύνδεση και δεν μπορώ να σε βοηθήσω με πιο πολλές λεπτομέρειες περισσότερο...

      Διαγραφή
  3. βγαλε φωτο κοντινη απο το πισω μερος του δυναμο και αλλη μια απο το πισω μερος του ροοστατη να φαινονται καλα τα καλωδια

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. ΦΙΛΕ ΠΟΛΥ ΚΑΛΟ ΚΑΙ ΦΤΗΝΟ.ΕΧΩ ΤΟ ΜΟΤΕΡ ΕΝΑ HONDA 5.5 Ih .ΘΑ ΚΑΝΕΙ ΟΜΩΣ ΓΙΑ ΔΥΟ ΡΑΒΔΙΣΤΙΚΑ;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα, η συγκεκριμένη κατασκευή αντέχει δυο ραβδιστικά Agrotechnic 12 v δοκιμασμένα, δεν ξέρω αν έχει πρόβλημα με κάτι διαφορετικό ή μεγαλύτερο.Είναι μια σχετικά εύκολη κατασκευή αν "πιάνουν" λίγο τα χέρια σου, έχει μόνο ένα μικρό θεματάκι στη σωστή σύνδεση των ηλεκτρικών καλωδίων για να είναι λειτουργικό.Καλή επιτυχία εύχομαι στη κατασκευή.

      Διαγραφή
    2. καλησπερα πανω στους 2 ακροδεκτες βαζεις 2 μηχανηματα 12v?

      Διαγραφή
    3. Ναι, η σύνδεση γίνεται πάνω στους ακροδέκτες (κόκκινο-μαύρο) του ρυθμιστή τάσης.Τα ραβδιστικά έχουν καλώδια με διχαλωτούς ακροδέκτες, όποτε σταθεροποιούνται και τα δυο ταυτόχρονα όταν σφίγγουμε τους ακροδέκτες του ρυθμιστή. Καμιά φορά, χαλαρώνουν λίγο με τους κραδασμούς, αλλά με μια καλή περιστροφή δεν υπάρχει πρόβλημα.

      Διαγραφή
  5. ΞΕΧΑΣΑ ,ΕΧΩ ΚΑΙ ΤΟ ΔΥΝΑΜΟ ,ΟΠΟΤΕ ΜΟΝΟ ΤΟ ΚΑΡΟΣΤΙ ΘΑ ΦΤΙΑΞΩ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πληροφοριακά, το δυναμό στη συγκεκριμένη "γεννήτρια" είναι ένα Bosch 14V 55A

      Διαγραφή
  6. Πολύ καλή δουλειά
    Το δυναμό από τη αυτοκίνητο είναι και έχει και τη φυσα για το ρεοστατη

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δεν είναι από κάποιο συγκεκριμένο αυτοκίνητο, αγοράστηκε έτσι καινούργιο από κατάστημα για αυτή τη χρήση και αρχικά δούλευε πάνω σε ένα ραβδιστικό εδάφους για κομμένα κλαδιά ελιών. Έπαιρνε κίνηση παράλληλα με διπλή τροχαλία από το κινητήρα που γύριζε το ραβδιστικό εδάφους.Δηλαδή ταυτόχρονα με ένα κινητήρα γύριζε το ραβδιστικό εδάφους και παράλληλα γύριζε και το δυναμό ( με άλλο ιμάντα) δίνοντας 12 βολτ ώστε να μπορεί να τροφοδοτήσει και το ραβδιστικό για το δέντρο.Ήταν βολικό όταν χρειαζόταν να δουλεύουν ταυτόχρονα και τα δύο ραβδιστικά (έδαφος - δέντρο ).Επειδή όμως θέλαμε να είναι και ανεξάρτητο και πιο ευέλικτο, το τοποθετήσαμε μόνο του με άλλο κινητήρα πάνω στην αυτοσχέδια αυτή γεννήτρια.

      Διαγραφή